بیشتر افراد که حفظ ارزش پولشان برایشان با اهمیت است، به دنبال خرید دارایی‌هایی مثل طلا هستند تا بتوانند اثر تورمی را بر روی سرمایه خود کاهش دهند. همیشه هم شاهد‌ این مسئله هستیم که قیمت طلا روند صعودی طولانی مدتی داشته و می‌توان به عنوان یک دارایی، با قدرت نقد شوندگی بسیار عالی و ارزشمندی بسیار بالا از آن یاد کرد. طلا هیچ‌زمانی قدیمی نمی‌شود و علاوه بر این که ارزش ریالی دارد. خانم‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و این یعنی یک تیر و دو نشان. اکنون سوال اینجاست که نکات مهم برای خرید طلا چیست؟

نکات مهم برای خرید طلا در ایران

در این بخش نکات مهم برای خرید طلا و جواهر بیان می‌شوند.

توجه به عیار طلا

سوالی که همیشه مشتریان از طلافروش‌ها می‌پرسند این است که عیار واقعی طلایی که میخریم چقدر است؟ درباره طلا و عیارش چیزی که وجود دارد این است که بالا‌ترین عیار 24 و پایین‌ترین عیار یک است. اما اگر قرار باشد بگوییم بهترین نوع عیار برای خرید طلا چیست؟ جواب قطعا طلای 18 عیار است. طلا با عیار متفاوت قیمت متفاوتی هم دارد و در هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید.

کشور سازنده

اگر از یک فروشنده طلا فروشی شنیدید که قیمت یک دستبند (خرید دستبند طلا) یا یک گردنبند (خرید گردنبند طلا) به دلیل اینکه طلای خارجی در آن کار شده است و اجرت بیشتری نسبت به دیگر طلا‌ها دارد، قیمت بالاتری دارد توصیه می‌کنیم تا حد امکان از خرید این طلا صرف‌نظر کنید. اطلاع داشته باشید که طلای یزد از طلای ساخت ایتالیا هم با کیفیت‌تر است و حتی به کشور‌های به نام نیز صادر می‌گردد. خرید طلای خارجی با قیمت بالاتر توصیه نمی‌شود.

تشخیص دست دوم بودن طلا

راحت‌ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص دهید،  نگاه به ظاهر طلا، مخصوصا به بندی و قفل است که در آن استفاده شده است. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر، میزان براق بودنشان کمتر است و به دلیل استفاده‌هایی که از طلا شده،  خط و خش‌های هم در این بخش‌ها به چشم می‌خورد، ولی به صورت کلی تشخیص طلای دست دوم با نو  کمی سخت است و به تجربه زیادی نیاز دارد.

با فروشنده چانه بزنید

 به هیچ وجه از چانه زدن با فروشنده خسته نشوید و مطمئن باشید با کسر این مبلغ نیز، طلا فروش سود بسیار عالی کسب خواهد کرد. حتما تخفیف را از بالا شروع کنید تا در آخر فروشنده به ۲ تا ۳ درصد تخفیف راضی شود.

در روز‌های شلوغ برای خرید طلا مراجعه نکنید

  خرید طلا یک کار حساس و بسیار مهم است. وقتی شما روز شلوغی را برای خرید طلا انتخاب می‌‌کنید، شانس خیلی کمی برای انتخاب گزینه‌‌های مناسب و جدید‌تر را پیش روی خود دارید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در این روز‌ها بازار طلای داخلی تحت تاثیر مناسبت‌های مثل روز مادر و … قرار گرفته و این امکان وجود دارد که به دلیل حجم  بسیار بالای تقاضا برای خرید،  قیمت طلا نیز افزایش پیدا کند.

حتما طلای با فاکتور خریداری کنید

  از سال ۹۱ اتحادیه جواهر و طلا  فاكتورهایی را به کلیه واحدهای تولیدی و فروش جواهرات و طلا ارسال کرده است كه در آن همه‌ اطلاعات مربوط به طلا نوشته شده‌اند. در این فاكتور‌ها باید آدرس فروشگاه و کد واحد فروش مورد نظر به صورت خوانا و مرتب نوشته شده باشد و فروشنده همه‌ اطلاعات مانند؛ مزد ساخت، گرم طلا و محاسبات دیگر را به تفکیک در جایگاه مخصوصی كه در این فاكتور در نظر گرفته شده، وارد نماید. در ضمن تا جایی که امکان دارد از طلافروش با سابقه و معتبر طلای خود را خریداری کنید.

طلای بدون اجرت بخرید

  اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای پس انداز به طلا فروشی می‌روید و قصد خرید طلا را دارید، به این مسئله  توجه داشته باشید که قادرید در قدم اول طلای دست دوم و بدون اجرت خریداری نمایید. در اصل با این کار شما پول و هزینه‌ کمتری برای سود مغازه دار پرداخت می‌کنید و با سرمایه‌تان می‌توانید مقدار گرم طلای بیشتری خریداری نماید.

برای سرمایه‌گذارری، سکه خریداری کنید

 اگر هدفتان از خرید طلا استفاده زینیتی نیست و به قصد سرمایه گذاری به طلا فروشی رفته‌اید، توصیه ما خریداری سکه است. سکه هیچ‌گونه اجرتی ندارد و در زمان فروش با کمترین ضرر را خواهید کرد.

اجرت طلا

نكته‌هایی كه در مورد اجرت ساخت باید اطلاع داشته باشید این است که النگو‌ها کمترین مزد ساخت را دارند. پس از آن زنجیرها و بعد طلاهای ریز از قبیل آویز‌های کوچک اجرت کم دارند. اتحادیه جواهر و طلا هر سال برای همه‌ مصنوعات نرخ تعیین می‌کند. به عنوان نمونه زنجیرهای ۵ تا ۱۰ گرمی ۳۲۰۰ تومان و خرده ریزها برای هر گرم ۲۸۵۰ تومان. به این صورت طلا فروش باید این مبلغ را به قیمت طلای خام در بازار محاسبه کند و بعد اجازه دارد ۷ درصد سود برای مغازه‌اش حساب كند كه این میزان به مبلغ  اضافه خواهد شد.

هیچ‌گونه عجله‌ای نداشته باشید

 برای خرید هیچ عجله‌ای نداشته باشید و از گالری‌ها دیدن کنید تا مدل مورد نظر خود را بیابید. برای خرید طلا مغازه‌های جواهر فروشی دم دست‌ترین گزینه هستند. ولی در حال حاضر خرید آنلاین جواهر و طلا  انتخاب و خرید جواهرات و طلا را راحت کرده است.

برنامه‌ریزی شده عمل کنید

  بازار طلا و جواهر یکی از بازارهایی به حساب می آید که نوسان قیمتی بالایی در آن  وجود دارد. اگر به عنوان سرمایه گذار، تفکر اقتصادی نداشته باشید، ضرر خواهید کرد. جواهر فروش‌ها با توجه به تجربه کاری، سرمایه خود را با میزان ثابتی طلا در سال نگه می دارند، بنابراین سعی کنید برنامه‌ریزی شده عمل کنید تا ضرر نکنید.

تا حد ممکن طلای نگین‌دار خریداری نکنید

 درست است که نگین و سنگ‌های زینتی بر زیبابی قطعه طلا تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، ولی قیمت محصول را تا حد زیادی بالا می‌برند و این نکته بدیهی است که در زمان فروش قیمت بسیار پایینی در انتظار شما خواهد بود. به علاوه مشکل زمانی پیش خواهد آمد که به دلیل شناخت کم، نگین و سنگ تقلبی بخرید.

زمان مناسب برای خرید طلا

  ماه‌هایی مانند محرم و صفر که مراسم‌‌های ازدواج برگزار نمی‌‌شوند، تقاضا برای خرید طلا  بسیار کم است و همین موضوع بر قیمت طلا تاثیر زیادی خواهد گذاشت، اگر قصد خرید طلا دارید، خرید خود را به این ایام موکول کنید.

ارزش فاکتور طلا

  ارزش فاکتور طلا را وقتی متوجه خواهید شد که بخواهید طلای خود را بفروشید. در چنین شرایطی هر نشانه و عددی که روی فاکتور نوشته شود، بسیار با اهمیت است و به کار شما خواهد آمد. در کنار این مسئله، فاکتور نوعی سند مالکیت شما بر روی ‌یک قطعه طلا محسوب می‌شوند. همچنین برای اثبات سرقتی نبودن ‌یا تقلبی یا جعلی نبودن‌ یک قطعه طلا،‌ فاکتور نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. اگر قصد دارید در آینده با مشکلی در این مورد روبرو نشوید، ‌فاکتور طلا را از همان زمان خرید جدی بگیرید و در نگهداری و حفظ آن دقت کنید..

طلا با سنگ نیشابور خریدار کنید

  اگر از آن دسته کسانی هستید که طرفدار سنگ‌های با ارزش و قیمتی هستند و البته قصد ندارند هزینه اضافی بابت خریدشان پرداخت کنند، به شما عزیزان توصیه می‌کنیم، طلای خریداری کنید که در آن، از سنگ فیروزه نیشابور استفاده شده باشد. فیروزه با وجود این که در ایران قیمت مناسبی دارد، یکی از معروف‌ترین و البته قیمتی‌ترین سنگ های تزئینی در جهان محسوب می‌شود.

دروغ طلای 24 عیار

 به هیج عنوان  دروغ چیزی به اسم طلای ۲۴ عیار را نخورید. تنها طلایی که ۲۴ عیار خالص است، شمش طلا است و به این دلیل که شمش فلز بسیار نرمی است، نمی‌شود به تنهایی از آن جواهرات ساخت. سازندگان طلا به این منظور که آن را به جواهرات تبدیل کنند، نقره و مس به آن اضافه می‌کنند تا با پایین آمدن عیار، قابلیت شکل‌دهی و ساخت پیدا کند.

ماشین حساب همراهتان باشد

 حتما با خودتان ماشین حساب به طلا فروشی ببرید. برخی از طلافروشان هیچ وقت قیمت واحد هر گرم طلا را در فاکتور درج نمی‌کنند و تنها به نوشتن عیار، وزن کل و قیمت کل بسنده می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود تا شما در همان زمان متوجه نشوید آیا قیمت را همان گونه که به شما گفته بودند، محاسبه کرده اند یا خیر. اگر شما ماشین حساب به همراه داشته باشید، به آسانی با تقسیم قیمت کل به وزن کل می ‌توانید این را بفهمید و در صورت تفاوت به فروشنده اطلاع دهید. وزن طلا را خودتان از روی ترازو بخوانید. این موضوع بارها و بارها مشاهده شده است که در زمان خرید طلا، وزن آن را  رو به پایین و برای فروش طلا وزن آن را روبه بالا می‌گویند.

صنف طلا فروشی

 در صورت وجود اشکال در محاسبات فروشنده سعی در رفع مشکل پیش آمده با طلا فروش کنید و اگر موفق با بر طرف کردن مشکل نشدید، به اتحادیه صنف طلا فروشی مراجعه کنید تا موارد تخلف را پیگیری کنند.

سخن پایانی

مهم نیست که به چه منظوری به سمت خرید جواهرات و طلا می روید، در هر صورت خرید جواهر و طلا یک تجربه بسیار لذت بخش برای شما خواهد بود. باید گفت طلا یک فلز گران‌قیمت به شمار می‌رود که با گذشت زمان ارزش خود را حفظ می‌کند، ولی خرید آن بسیار پر هزینه است و یک سرمایه گذاری در طول زندگی شخص محسوب می‌شود. در این راستا باید از آگاهی مناسبی از نکات مهم برای خرید جواهر و طلا برخوردار باشیم تا خرید خوب و موفقی را تجربه کنیم.

در نظر داشته باشید که همه تلاش ما در این نوشته جلب کردن توجه شما به نکات ساده و رایجی بود که بی ‌دقتی به هر کدام  برای شما مشکل ساز می‌شود. در این مطلب آموزشی به ذکر نکات آموزشی برای خرید طلا به شکل‌های متفاوت پرداختیم و امیدواریم که از این نکات نهایت استفاده رو ببرید.