یک خبر خوب ! برای تشخیص واقعی یا تقلبی بودن الماس لازم نیست که یک گوهرشناس باشید. در حالی که کمک یک متخصص همیشه بهترین راه برای انجام این کار است، با این حال چند راه وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید. ما برای شما چند راه حل اختصاصی داریم که به شما کمک می کند تا تشخیص دهید الماس شما واقعی است یا تقلبی.

  • تست مه یا تست تنفس

یک راه ساده و سریع برای تایید اصالت الماس تست مه است. شما می توانید این آزمایش را بر روی یک الماس شِل یا یک الماس سوار شده انجام دهید، مانند آنهایی که روی حلقه یا آویزهای الماس شما نصب شده اند. الماس را تمیز کنید و در فاصله یک سانتی متری دهان خود نگه دارید. با نفس خود آن را به گونه ای مه آلود کنید که آینه یا عینک خود را با بخار تمیز میکنید! از آنجایی که الماس به عنوان رسانای کارآمد گرما شناخته شده است، مه نمی‌گیرد. اگر الماس شما برای سه یا چهار ثانیه مه آلود بماند، به احتمال زیاد الماس تقلبی است. آن را نزد یک جواهرساز مورد اعتماد ببرید و جواهرات خود را بررسی کنید!

  • از تست Loupe استفاده کنید

لوپ یک ذره بین است که متخصصان الماس از طریق آن رنگ و شفافیت الماس را بررسی می کنند. می‌توانید یکی  از این ذره بین ها را از جواهرفروشی تهیه کنید و از طریق آن به الماس شِل یا سوار شده خود در نور خوب نگاه کنید. اگر متوجه ایرادات یا ضایعات طبیعی در سنگ شوید، به این معنی است که الماس یک الماس واقعی است. با این حال، عدم وجود نقص همیشه نشان دهنده الماس تقلبی نیست. به یاد داشته باشید که الماس های تولید شده در آزمایشگاه بدون نقص هستند اما واقعی هستند. بنابراین، قبل از نتیجه گیری، حتما از تست های دیگر استفاده کنید.

  • تست آب

آیا شما الماس های شِل را برای سرمایه گذاری خریداری کرده اید؟ یک راه آسان برای تعیین اصل بودن الماس های شِل وجود دارد. که به آن تست آب یا آزمایش شناور می گویند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که الماس خود را در یک لیوان آب بیندازید و مشاهده کنید که آیا به پایین فرو می رود یا شناور می ماند. چگالی بالای یک الماس واقعی باعث می شود که در ته شیشه فرو برود. اگر الماس شما روی سطح شناور است، شما یک الماس تقلبی دارید

  • آزمایش آتش

نه، این تست آنقدرها هم که به نظر می رسد وحشتناک نیست! قرار دادن الماس شِل خود در آزمایش آتش, راه دیگری برای تأیید صحت آن است. از شعله شمع یا فندک برای گرم کردن الماس به مدت 30 ثانیه استفاده کنید. سپس بلافاصله آن را در یک لیوان آب سرد بیندازید. از آنجایی که الماس ها بسیار قوی هستند، این آزمایش به الماس اصلی آسیبی نمی رساند. اما انبساط و انقباض سریع, الماس تقلبی را می شکند.

  • اگر الماس شما در یک یا چند آزمایش شکست خورد چه باید کرد؟

بهتر است در هنگام انجام این تست ها یکی یکی جلو بروید. اگر الماس شما در یک آزمایش شکست خورد، آزمایش بعدی را انجام دهید تا نتایج را دوباره بررسی کنید. اگر الماس شما در تمام تست های ذکر شده در بالا رد شود، به احتمال زیاد تقلبی است. اما اگر حتی یک آزمایش را پشت سر بگذارد، احتمال اینکه یک الماس اصلی باشد همچنان وجود دارد. الماس خود را به صورت حرفه ای نزد یک جواهرشناس آزمایش کنید تا صحت آن مشخص شود.

  • روش روزنامه

الماس خود را وارونه روی یک تکه روزنامه قرار دهید. اگر می‌توانید چاپ را بخوانید یا لکه‌های سیاه را ببینید، احتمالاً سنگ جعلی است اما باز هم به این آزمایش به تنهایی اکتفا نکنید!

  • چگونه الماس های معتبر تهیه کنیم؟

برای اینکه از هرگونه ابهام در مورد اصالت الماس خود دور شوید، هنگام خرید دو اقدام مهم را دنبال کنید. اول، در خرید الماس های بدون گواهینامه به راحتی اعتماد نکنید. دوم، همیشه الماس های خود را از جواهرسازان مورد اعتماد خریداری کنید، که به فروش جواهرات الماس معروف هستند. از قدیم همیشه می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین خرید الماس از فروشگاه های معتبر به نفع شماست. کمی دقت در هنگام خرید شما را از بسیاری از شب بی خوابی ها نجات می دهد!